top of page
maartenbruinsma

Airlie Beach - Bowen - Townsville

Bijgewerkt op: 30 jan. 2023

We genieten in de ochtend nog even van Airlie Beach en daarna rijden we in een uurtje naar Bowen. Bowen valt tegen dus gelukkig rijden we de volgende dag door naar Townsville.

Langzaam worden we wakker. De kinderen liggen onder de lakens en kijken filmpjes. We vragen of ze opstaan om te ontbijten. Er komen een paar ogen onder het dekbed te voorschijn en kijken vragend aan: Waarom? We laten ze nog even lekker liggen en na een tijdje staan ze uit zichzelf op.

We rijden naar het centrum van Airlie Beach om de ochtend op het strand te beginnen. De kinderen spelen in de speeltuin (Airlie Beach Playground). Je parkeert hier makkelijk de camper en je loopt eenvoudig naar het stand, de winkelstraat of Airlie Beach Lagoon.

We hadden echt verwacht dat de kinderen voor het waterpark Airlie Beach Lagoon zouden kiezen, maar hun keuzes blijven onvoorspelbaar. Ze willen liever in de speeltuin spelen en op het grote grasveld naast de speeltuin rennen en een bal overgooien. Na een tijdje lopen we naar de winkelstraat en de kinderen zien een McDonalds. We halen frietjes met een hamburgertje voor de kinderen. Dit is een uitstekende plek om even iets te eten, want ze hebben uitstekende internetverbinding en we moeten nog een keuze maken waar we vandaag overnachten. Bowen wordt hier gepromoot om te bezoeken. We hebben, na even zoeken, een camping bij Bowen gevonden. We kunnen dus weer verder. Rustig aan lopen we naar het strand en onderweg halen we nog een gebakken visje. Bij het strand is het een prima plekje om het visje op te eten. De ochtend is zo voorbij.

In een uurtje rijden we, langs veel suikerrietvelden, naar Bowen. Bij binnenkomst in Bowen staat er een Big Mango. Daar moeten we wel even mee op de foto. Bowen staat bekend voor de mango's en bij de toeristenbalie wordt ook schepijs verkocht, dus moet er natuurlijk ook (mango)ijs worden gehaald. We rijden daarna door naar Horseshoe Bay Beach. Het strand ziet er minder mooi uit dan op alle plaatjes. Wellicht komt dit doordat de zon al vrij laag is. We komen snel tot de conclusie dat er in Bowen niet zoveel te beleven is. Op de camping is er ook niet veel te doen. De zonsondergang op de camping is wel echt onvergetelijk mooi.

De volgende ochtend, gaan we eerst nog even terug naar Horseshoe Bay Beach en maken een wandeling naar het lookout-point. Dit is een flinke wandeling omhoog, maar ook goed te doen voor kleine kinderen. Het uitzicht is erg mooi en nu zien wij ook waarom dit een mooie baai is.

We rijden ook nog naar een ander punt (Flagstaff Hill Lookout) waar je soms walvissen kan zien. Het waait alleen erg hard dus het is moeilijk om ze te spotten, dan maar lekker genieten van het mooie uitzicht. We verlaten Bowen, ondanks Horseshoe Bay, is dit een plek die je met een gerust hart kan overslaan. Waren we maar een dagje langer in Airlie Beach gebleven.

Onderweg naar Townsville zien we een fruitkraam langs de weg. We kopen een lekkere watermeloen. De watermeloen wordt meteen in stukjes gesneden. Dit is genieten. Einde van de middag komen we, na een paar uur rijden, in Townsville aan. De kinderen maken zich allang niet meer druk om een lange reisdag en als ze daarna nog even naar de speeltuin kunnen gaan, vinden ze het helemaal fantastisch.

We hadden heel graag op Big4 Ingenia Holidays Townsville overnacht, maar deze camping is vol geboekt. Je merkt heel goed dat er weinig beschikbaar is doordat het hier nu ook vakantie is. Gelukkig is op Tasman Holiday Parks - Rowes Bay wel plek en dit blijkt ook een goede keuze.

Op de camping hebben ze een mooie campingkeuken met uitgebreide faciliteiten: veel fornuizen, een grote oven en een magnetron. De meeste campings in Australië hebben allemaal keukens waarvan je gebruik kan maken. In deze keukens hebben ze vaak ook afwasmiddel, afwasborstel en theedoeken om te gebruiken en alles wordt elke dag vervangen. We hebben er af en toe gebruik van gemaakt, maar deze springt er wel echt uit en er wordt ook veel gebruik van gemaakt. Buiten is er voldoende plek op het terras en binnen zijn er ook veel tafels om aan te zitten en een paar banken en grote tv om even te ontspannen. We staan met een aantal stellen gezellig te koken en te kletsen. Heel gezellig zo onder de mensen.

Twijfelgeval

De camping voelde een beetje uitgestorven en ligt minder aantrekkelijk dan de andere campings in Bowen, die al volgeboekt waren. De campingplaatsen zijn heel ruim en alles ziet er degelijk uit.

Aanrader

Een mooie camping met ruime campingplaatsen en ook verschillende vakantiehuisjes. De camping ziet er heel verzorgd uit. We horen van verschillende Australiërs dat ze geregeld terugkomen naar deze camping. De campingkeuken is heel groot, netjes en van alle faciliteiten voorzien.