top of page
maartenbruinsma

Bairnsdale en Lakes Entrance

Bijgewerkt op: 27 jan. 2023

We zijn 2 dagen in Bairnsdale. Ondanks een regenachtige dag, hebben we ons uitstekend vermaakt en heerlijke pizza's gegeven. De tweede dag zijn we op zoek gegaan naar onze pluizige vriendjes: de koala's.

We rijden vervolgens in een stuk naar Bairnsdale. Op de camping zijn we de enige buitenlandse toeristen. Een aantal lokale toeristen zitten bij het kampvuur en we worden al snel uitgenodigd om erbij te zitten. We krijgen een goede tip om gratis koala's te kunnen spotten. Alleen is er voor morgen regen voorspeld en we besluiten onze campingplaats een dag te verlengen, zodat we overmorgen wel koala's kunnen gaan zoeken.

We liggen in de camper en horen het zachte getik van regen. Het is vandaag een regenachtige dag. De kinderen worden moe en zeurderig wakker. Opeens is een camper dan best klein.

We vragen de kinderen wat er aan de hand is. Emma zegt: “We doen alleen maar dingen die jullie hebben uitgekozen. Wij willen ook kiezen wat we doen!” Daan en Sara knikken bevestigend. Wij zijn enigszins verbaasd. “Vinden jullie het niet leuk dan?” Alle drie geven ze aan dat ze het reizen en de activiteiten heel leuk vinden, maar we begrijpen nog niet zo goed waar de reactie vandaan komt. We zijn een tijdje aan het praten en langzaam wordt duidelijk wat ze echt willen: Ze willen graag ‘meebeslissen’ met wat we gaan doen, vaker naar een speeltuin maar ook soms even helemaal niets doen.

Het signaal van de kinderen is misschien wel het beste signaal wat we ons kunnen wensen. Ons reistempo ligt hoog, dus besluiten we om het rustiger aan te doen. Vanaf nu gaan we samen met de kinderen beslissen hoe we de (volgende) dag gaan invullen.

De kinderen willen graag naar een speeltuin en pizza eten. Met de vele regen is de speeltuin geen optie. We stellen daarom een indoor speelhal voor. Ze zijn dolenthousiast met het idee en beginnen alles in de camper op te ruimen om te vertrekken. Mama loopt nog even langs de receptie om te vragen of we vanavond de steenovenpizza kunnen gebruiken. Deze blijkt 3 uur van te voren al voorverwarmt te moeten worden. De camping eigenaresse vraagt om hoe laat we de steenovenpizza willen gaan gebruiken zodat ze alles voor ons kan voorbereiden. Wat ontzettend behulpzaam.

We pakken onze spullen en rijden naar de indoorspeelhal Benchelos Indoor Playcenter & Cafe. De inspeelhal blijkt helemaal niet zo groot te zijn als dat ze gewend zijn in Nederland. "Maakt niet uit", zegt Daan. De kinderen vermaken zich uitstekend. We hebben geen kind aan ze. Ze komen alleen langs om iets te eten en te drinken.

We rijden via de supermarkt terug naar de camping. Het stopt ook met regenen. Wat een geluk! We vertellen de kinderen dat we zelf pizza's gaan bakken. "In de camper?", klinkt het verbaasd, "Nee in een echte steenoven." De oogjes worden groot van verbazing.

De eigenaresse heeft alles voor ons klaar gezet en de oven heeft een perfecte temperatuur. Ze komt even langs om te kijken of alles goed gaat en brengt ook (droog) hout om een kampvuur te maken. Papa heeft moeite om een goed kampvuurtje te maken. Gelukkig biedt mama de helpende hand. Bij zonsondergang gaan de eerste pizza's de oven in. Even goed opletten dat de pizza niet verbrand.

De pizza is snel klaar en wat smaakt deze lekker bij het kampvuur. We maken nog een paar pizza's, maar de maagjes lijken niet vol te raken. Als toetje roosteren we marshmallows dus de avond kan niet meer stuk!

De volgende dag schijnt de zon weer. We rijden naar Paynesville en parkeren daar de camper. We gaan te voet verder met de veerboot om naar Raymond Island te varen. Te voet is de veerboot gratis en de camper hebben we op het eiland niet nodig, want we gaan een wandeling maken. De bootovertocht is maar een paar minuten en daarna kunnen we op zoek naar koala's.

We maken een wandeling en zien na een tijdje de eerste koala. Daarna zien we er nog een paar maar ze slapen allemaal. We komen in een bosachtig stukje terecht waar veel muggen zijn, dus we lopen snel een stukje door voordat we nog meer gestoken worden.

Ondertussen zien we nog een paar slapende koala's. Gelukkig is de 11e koala wel wakker en kunnen we een paar mooie foto's maken. Op het eiland zou je soms ook koala's heel laag in de boom kunnen zien of lopend over straat, maar helaas zien we dit niet. We lopen toch een klein beetje teleurgesteld terug naar de veerboot. Wat zien we daar in de verte...

Een koala zit heel laag in de boom! We rennen ernaartoe. De koala zit een meter boven de grond en wij kijken onze ogen uit. Na een tijdje gaat de koala hoger in de boom zitten. Hij zal wel op ons uitgekeken zijn. Opeens springt de koala naar de andere boom. Wouw wat gaaf. We wisten niet eens dat een koala kon springen. We gaan nu wel vol enthousiasme terug naar de veerboot. Na de korte overtocht, zien we aan de andere kant van de weg een restaurantje (The Ferry Cafe). We kopen een familiezak frietjes met gepaneerde en gefrituurde vis, inktvis, garnalen en coquille. We hebben in de kortste keren alles tot op de laatste kruimel op. Wat was dit een lekkere (late) lunch.

We rijden naar Lakes Entrance voor onze volgende overnachting. We maken eerst nog een tussenstop bij Dolphin Lookout (Bullock Island in Lakes Entrance). Bij zonsopgang en zonsondergang zwemmen hier vaak dolfijnen. We staan er een tijdje, maar helaas zwemmen ze vandaag niet langs. Gelukkig zien we wel pelikanen.

Aanrader

Een schone maar wat gedateerde camping. De eigenaren zijn heel erg behulpzaam. Je kan er zelf pizza bakken en een kampvuur maken. In de toiletgebouwen liggen ook schone handboeken om te gebruiken.

Mooie en goed verzorgde camping. De camping ligt vlak aan het water en heeft een leuke speeltuin. We krijgen zelfs een upgrade naar een campingplaats met eigen badkamer.

Tips

• Rij je met de camper vanaf de A1 van of naar Paynesville Road (C604), dan kan je niet met de camper onder het viaduct van de A1 door (zie rode cirkel op het rechter plaatje). Je wordt dan omgeleid via het industrieterrein (zie groene markering). Dit staat niet heel duidelijk aangegeven.

• Direct naast de camping NRMA Eastern Beach Holiday Park in Lakes Entrance ligt een heel mooie gratis speeltuin (Lions Apex Park Playground). Deze speeltuin is mooier dan de speeltuin op de camping en is maar op 5 minuten loopafstand. Je kan vanaf hier ook naar het strand lopen.