top of page
maartenbruinsma

Jervis Bay

Bijgewerkt op: 29 jan. 2023

We hebben vandaag en morgen ‘rustdagen’. Geen reisdag gecombineerd met een activiteit, maar stil zitten kunnen we ook niet. We gaan Jervis Bay en haar omgeving ontdekken.

We starten de dag relaxt. De kinderen zijn heerlijk buiten aan het spelen terwijl wij genieten van het winterzonnetje op ons gezicht. We doen nog snel even de afwas voor we op pad gaan. We rijden een klein stuk verderop naar het uitkijkpunt (Crookhaven Lighthouse). Achteraf hadden we dit ook makkelijk kunnen lopen, maar we dachten dat het verder weg lag. Vanuit de parkeerplaats is het een paar minuten wandelen naar het beginpunt.

We zien al snel een aantal dolfijnen voorbij zwemmen. Eindelijk, want we hadden al verschillende pogingen gedaan, maar nog zonder het gewenste succes. Een groepje dames vertellen dat ze gister iets verder op heel veel walvissen hebben gezien en daarom vandaag weer terug zijn. Dat willen we ook wel meemaken, dus lopen we naar beneden om de grote rots heen. Een avontuurlijke wandeling met veel hindernissen. We klimmen over rotsen en boomstammen heen. De kinderen houden wel van klauteren, dus vol energie komen we uiteindelijk op de plek aan waar we willen zijn. Een groot rotsplateau.

Het is wel goed uitkijken want tussen het rotsplateau zitten soms kuilen met water. Voordat we het weten: plons! Sara heeft ook een kuil met water ontdekt. Ze is tot haar middel in het water gevallen en is kletsnat. We hebben geen droge kleren bij ons en het is te fris om in natte kleren te lopen. De natte kleding gaat uit en we slaan een vest van ons om haar heen. Ze moet nu wel gedragen worden, dus dat maakt de wandeling toch een stukje zwaarder en we zijn blij als we weer bij de camper zijn.

Dan blijkt een camper heel handig te zijn. We toveren snel een handdoek tevoorschijn en een nieuwe setje kleren hebben we zo bij de hand, dus Sara is binnen no time wanneer helemaal klaar en we kunnen de natte spullen ophangen in de douchecabine om te drogen. We maken ook meteen een lekker stevige lunch, want het wandelen en klimmen heeft ons hongerig gemaakt. Na de lunch rijden we door naar een ander uitkijkpunt (Penguin Head Lookout). Dit zou een goede plek moeten zijn om walvissen te zien, maar helaas, de walvissen blijven zich verstoppen!

De zon heeft plaats gemaakt voor bewolking en de temperatuur is nog maar 15 graden. Toch willen de kinderen terug naar de camping om te gaan zwemmen. Het zwembadwater is iets warmer (22 graden), maar toch. Daan springt erin en gaat er net zo hard weer uit. Het is toch wel erg koud. Na een paar pogingen geeft hij het op. De meiden gaan tot hun middel in het water en beseffen dan ook dat het toch best koud is! Hadden we nu (in Nederland) toch maar de wetsuites voor de kinderen gekocht.

Na het eten gaan we nog even snel naar het toiletgebouw van de camping en daarna kunnen we kinderen lekker slapen. We lopen terug en Daan valt van een muurtje af en komt op zijn hoofd terecht. Het begint meteen flink te bloeden. We schrikken allemaal, maar we blijven heel rustig en de kinderen hierdoor ook. We hebben beide een cursus Kinder-EHBO gevolgd en in dit soort situaties is dat toch erg handig. We krijgen het bloeden snel onder controle. Wat minder handig is, is dat we in ons verbandtasje geen verbandgaas voor een hoofdwond hebben zitten. Denk je toch goed voorbereid op vakantie te gaan. Gelukkig heeft de receptie van de camping dit wel. De komende dagen loopt Daan met een mooie tulband op. Als de pijn en schrik weg zijn, is hij met het verband om zijn hoofd ook wel een beetje stoer!

De afgelopen dagen hebben we een aantal keren geprobeerd om walvissen te zien, maar zonder succes. We hebben daarom voor de volgende ochtend een walvisexcursie geboekt.

De ochtend begint niet zo ontspannen als gisteren. We zijn iets te laat wakker geworden en moeten ons een beetje haasten. We moeten nog een stukje naar Huskisson rijden. Als we uitstappen voelen we dat het hard waait. We stappen de boot op en gaan voor op het dek zitten. Het regent zachtjes en met de harde wind voelt het koud aan. De kinderen kruipen lekker dicht tegen ons aan. De golven worden ook wat hoger en af en toe worden we kletsnat als de boot een golf pakt.

Na een tijdje varen, vraagt een van de bemanningsleden ons vriendelijk om wat hoger op de boot te gaan zitten omdat de golven nog heftiger gaan worden. Bij papa begint enige twijfel te ontstaan of dit nu echt leuk is. De golven worden hoger en hoger en papa wordt stiller en stiller. Door de hoge golven is het moeilijk om walvissen te spotten. We varen naar een stukje waar de zee wat rustiger is en gelukkig zien we na enige tijd toch een moeder met haar jong. Ze komen een paar keer boven water. Eindelijk! We hebben walvissen gezien en nog van dichtbij ook. Al heeft papa de laatste keer dat de walvissen boven kwamen niet meer meegemaakt. Hij hing kotsend over de reling. De volgende keer is een pilletje tegen zeeziekte geen overbodige luxe. We varen rustig terug de baai in. De golven worden minder hoog en het zonnetje begint te schijnen. Rustig aan komt papa ook een beetje bij.

Wat was het spannend en avontuurlijk. De kinderen zijn erg enthousiast en papa (en mama) moeten even bijkomen. Bij terugkomst op het vaste land, gaan de kinderen spelen en papa en mama kunnen een beetje herstellen. De zeebenen verdwijnen snel. We hadden gelezen dat je bij World Famous Fish & Chip in Huskisson lekkere fish & chips kan eten. Dit zit vlakbij de haven. Het is erg druk, maar het wachten meer dan waard. Echt een aanrader.

We rijden nog even naar Hyams Beach. De kinderen zijn moe en blijven in de camper. Alleen wij nemen achter elkaar een kort kijkje op dit prachtige witte strand. Er is niets gelogen wat we overal lazen. Dit is echt een van de witste stranden van de wereld. Morgen maar even terugrijden naar dit idyllische plekje. We overnachten vannacht op een andere camping. Dit is echt een mooie camping (Jervis Bay Holiday Park), aan de rivier ‘Currambene Creek’ vlakbij Huskisson. Je kijkt prachtig uit op de mangrove. De kinderen hebben helaas geen zin meer in de Mangrove Boardwalk. Bij het kampvuur eten we een paar marshmallows en sluiten we een avontuurlijke dag heerlijk af.

Aanrader

De camping ligt erg mooi in de natuur maar toch heel centraal. Je staat op een campingplaats met kunstgras, dus dat is wel even wennen. Deze camping heeft de voorkeur boven de Holiday Haven Culburra Beach omdat het heel goed verzorgd is, een leuke speeltuin heeft en onbeperkt goede WiFi, dus de volgende keer zouden we alleen hier verblijven.

De camping heeft een leuk zwembad met een waterparkje, springkussen en een speeltuin met kabelbaan. Alles ziet er netjes en verzorgd uit, maar we vonden de camping wel minder aansprekend als de vorige campings.

Tips

• Reis je in de Australische winter, dan is het aan te raden om wetsuites voor de kinderen te kopen. Ze kunnen dan nog steeds in het zwembad zwemmen. Deze zijn vaak wel open maar onze kinderen vinden het water (tussen de 20 en 22 graden) net te koud.

• Ga je Hyams Beach bezoeken, parkeer je auto dan op Hyams Beach Parking. Je komt dan direct op het mooiste en witste gedeelte van het strand. Op deze parkeerplaats kan je niet de camper parkeren. Je kan de camper wel parkeren in de Cyrus Street t.h.v. Bayview Ave. (Let wel goed op want niet in alle straten is het toegestaan om op de weg te parkeren.)