top of page
maartenbruinsma

Townsville

Bijgewerkt op: 30 jan. 2023

We zijn nu in een van de grootste steden van Queensland. Eerst vermaken we ons een dag op The Strand en de volgende dag naar een kleine dierentuin.

De relaxdag van een aantal dagen geleden was ons goed bevallen, dus vandaag doen we het weer rustig aan. We gaan naar The Strand. Een mooie lange boulevard bestaande uit een strand, verschillende speeltuinen, een gratis waterpretpark en lekkere eettentjes. Het is een paar minuten rijden van de camping. We gaan wel met de camper omdat de boulevard lang is en we denken dat de kinderen het niet volhouden om zoveel te lopen.

The Strand, hier kunnen de kinderen zich wel een dag vermaken. En dat blijkt ook het geval! Het is een zondag en veel inwoners van de stad zijn hier vandaag ook te vinden. Het is gezellig druk maar de sfeer is heerlijk ontspannen. We beginnen bij een peuterspeeltuin met daarnaast een fitness gedeelte. Sara is druk bezig in de speeltuin en Daan en Emma vinden de fitnesstoestellen interessant. Met de lunch kunnen we weer fish & chips scoren bij een eettentje op de boulevard. Met uitzicht op de zee, genieten we in de zon van onze lunch. Na de lunch lopen we richting het waterpark. Dit is nog een stuk wandelen en ondertussen komen we verschillende speeltuinen tegen. Overal moet natuurlijk een korte stop worden gemaakt. Na een tijdje beginnen we toch te twijfelen of we de juiste richting oplopen, maar de locals zeggen dat we er bijna zijn. Na een paar honderd meter zien we een heel groot waterpark. Dit is een openbare plek, dus we kunnen gratis genieten van het waterpret. Op een gegeven moment krijgen de kinderen het koud van al dat water en lopen we naar de overkant van de fietspad. Daar ligt het strand en kunnen we nog even in het zonnetje spelen en papa kan zelfs een powernap op het strand doen.

Het strand kijkt uit op Magnetic Island. We hebben heel erg getwijfeld om met de camper de veerboot te nemen om dit eiland te verkennen. We hebben uiteindelijk besloten om dit niet te doen. We vinden de kosten voor de veerboot voor zo’n korte overtocht te hoog. Zeker omdat we er maar 2 nachten konden blijven. Daarnaast zijn de 2 excursies die we graag willen doen, volgeboekt. Ook zouden we om 6.00 's ochtends of einde van de middag pas de veerboot kunnen nemen, omdat de andere tijden al volgeboekt zijn. We merken echt dat ze in Australië ook schoolvakantie hebben en dat je niet alles meer op de bonnefooi kan doen.

’s Avonds gaan we weer naar ons ‘jeugdhonk’. De kinderen hebben ondertussen contact gelegd met een paar Duitse kindjes en wij spreken lange tijd met een stel uit Canada. Handig, alvast ideeën opdoen voor het laatste deel van onze wereldreis.

De volgende ochtend staan we vroeg op. We gaan naar een kleine dierentuin ‘Billabong Sanctuary’. Dit ligt op ongeveer 45 minuten rijden van de camping. We willen er om 9:00 uur zijn want ze hebben een heel dagprogramma om dieren te voeren en dit begint al om 9:15 uur. Daarnaast hebben ze verschillende informatieve praatjes over de dieren.

We beginnen de dag goed. We gaan als eerste kijken als de koala’s eten krijgen. We worden blij verrast, want ze hebben zelfs een baby koala. We zijn meteen verliefd. Wat is die schattig. Daarna is het mogelijk om naast een koala te staan om een paar foto’s te maken. Het tempo ligt hoog, want we moeten opschieten om naar de cassowary te gaan. Gelukkig is het dierenpark niet zo groot. We mogen de cassowary eten geven, al heeft hij niet zoveel zin. Uiteindelijk kan mama nog net een druif voeren, maar daar blijft het dan bij.

Het volgende dier om te voeren is de wombat. De wombat is een beetje lui, maar dat maakt niet uit. Dit beestje heeft onze harten allang gestolen. Het volgende op de programma is wat spannender. De gidsen vertellen ons de in en puts over krodillen en slangen. Daarna mogen we een baby krokodil en een slang vasthouden. Daan houdt als eerste de krokodil vast en dit keer durft Emma ook de krokodil vast te houden. Sara is nog te klein om zelf een krokodil vast te houden, maar ze durft ook niet. Natuurlijk houden wij ook even de krokodil vast.

Daarna is het tijd dat de slang onze aandacht krijgt. Eerst houden wij de slang vast. Daarna houdt Daan de slang vast.. Emma durft de slang te aaien. Sara durft met goede hulp van Emma en mama ook de slang te aaien. We zijn zo trots dat ze dit durven.

Na de slangen kan je, tegen betaling, een koala vasthouden en natuurlijk mee op de foto. We hadden dit al in Australia Zoo gedaan, maar we willen nog wel een keertje op de foto met dit nationale symbool van Australië. Papa houdt de koala vast en hij krijgt vieze handen. Bah, de koala zit te poepen! Gelukkig zijn het harde keutels, maar de kinderen lachen zich rot omdat een koala op papa heeft gepoept.

Daarna kan je een stukje wandelen met een dingo (een Australische hond). De kinderen vinden honden heel eng, maar na de krokodillen en slangen durven ze ook de dingo te aaien. Het volgende dier staat alweer op het programma: kleine schildpadden. De kinderen krijgen stukjes vis om de schildpadden te voeren. Het is vandaag (maandag) rustig in het park, dus de kinderen hebben alle gelegenheid om de schildpadden te voeren.

's Middags is een informatieve praatje bij de krodillen. Ze laten ons ook zien (en horen) hoe sterk de kaken van de krodillen zijn. De krodillen happen naar het vlees en je hoort de klap als de kaken op elkaar komen. Het is indrukwekkend om dat geluid te horen.

Een Australische dierenpark zonder kangoeroes? Nee hoor, die hebben ze ook. Het blijft leuk om kangoeroes eten te geven en te aaien. De dag vliegt voorbij en 's middags kunnen we nog een keertje een krokodil vasthouden. Emma houdt de krokodil nog een keertje vast. Opeens zien we Sara naar Emma toe lopen. Ze gaat voorzichtig naast haar grote zus staan en houdt vol trots de staart van de krokodil vast. Ze is zo trots! Ze worden echte rangers! Wat een leuke dag en ‘Billabong Sanctuary’ vinden wij echt een aanrader.

Aanrader

Een mooie camping met ruime campingplaatsen en ook verschillende vakantiehuisjes. De camping ziet er heel verzorgd uit. We horen van verschillende Australiërs dat ze geregeld terugkomen naar deze camping. De campingkeuken is heel groot, netjes en van alle faciliteiten voorzien.

Recente blogposts

Alles weergeven

Cairns

Comments

Commenting has been turned off.