top of page

Citytrip Singapore

Wij bezoeken Singapore als onderdeel van onze wereldreis. Veel vluchten naar Australië en Nieuw-Zeeland maken een tussenstop in Singapore. Het is een geweldige, kindvriendelijke stad en zeker de moeite waard om te bezoeken.

Singapore, een kindvriendelijke stad

Na aankomst direct naar de lichtshow in de haven

We vliegen met Lufthansa naar München om later op de avond door te vliegen naar Singapore. We hebben een nachtvlucht naar Singapore. Het vliegtuig heeft nog veel lege plekken, dus we kunnen allemaal languit liggen. Wat relaxed!

Eind van de middag landen we op Singapore. We kopen een drie dagen metro kaart (5 dagen was niet mogelijk). De metrokaart voor de kinderen is gratis. We gaan met de metro richting ons hotel. De kinderen vinden het heel leuk om met de metro te reizen. Het reizen met de metro, samen met onze kinderen en de reistassen gaat verdraaid makkelijk. Het hotel ligt direct naast het metrostation. Het hotel is net buiten het centrum en daarom hebben we gekozen voor een hotel naast de metro zodat we eenvoudig naar het centrum kunnen reizen. We wilden graag op een familiekamer, maar deze zijn beperkt in Singapore. Gelukkig hebben we toch een geschikt hotel gevonden. Ook al is het maar een heel klein stukje lopen, je voelt meteen dat het tropisch warm is. Dat wordt de komende dagen zweten.

We leggen de koffers op onze hotelkamer en gaan met de metro naar Marina Bay Sands Hotel. We kijken onze ogen uit in deze shopping centre. Een winkelcentrum met veel glitter and glamour. Je kan er zelfs met een Chinese boat over de kanalen in het winkelcentrum varen, even waan je je in Venetië. We lopen naar buiten om op Event Plaza de geweldige licht- en watershow Spectra te zien. Het is groots en overweldigend om te zien, maar vooral een waanzinnige ervaring om onze reis mee te beginnen. Na de show reizen we terug in ons hotel om tegenover het hotel te eten bij de food court. Bij terugkomst zijn de kinderen nog klaar wakker (jetlag). We vallen pas na middernacht (Sara pas om 4:30u) in slaap.

Waterplezier en de lichtshow in Supertree Grove

We hebben uitgeslapen tot 12:00u. We gaan eerst lunchen bij een food court. Dit is voor ons Azië op zijn best. Allemaal kleine restaurantjes met verschillende soorten Aziatische keukens. We bestellen wonton noodle soep, toast met boter en zachtgekookte eieren (iets minder Aziatisch). We houden van lekker eten en het is echt goedkoop. We halen nog een noodle soup, wat is dit lekker! De soep is bijna net zo lekker als van oma. Met een goedgevulde buik pakken we de metro naar Garden by the Bay. De kinderen lopen al door het metrostation alsof ze dit al jaren doen.

Vanuit Marina Bay Sands Hotel lopen we naar Garden by the Bay. Dit is een groot natuurpark grenzend aan het water. Het park bestaat uit drie grote tuinen (Bay South Garden, Bay East Garden en Bay Central Garden). We maken een wandeling door de tuinen en genieten van al het moois om ons heen. De waterspeeltuin komt steeds dichterbij. Als de kinderen dit zien, gaan ze door het dak van enthousiasme. De zwemkleding gaat snel aan en de waterpret kan beginnen. Heerlijk verkoelend want wat is het warm (30 graden). We vermaken ons uren in dit gratis waterpretpark. Er is ook een klein cafétje bij het waterpretpark met onder andere heerlijke pizza's!

ā€‹

We blijven in Garden by de Bay tot de zon onder is om van de lichtshow in Supertree Grove te genieten. De supertrees zijn boomachtige structuren die over heel Garden by the Bay zichtbaar zijn. Wij wilden dit heel graag een keertje zien en wij, maar ook de kinderen, genieten enorm van deze show.

We komen rond 20:30 uur terug bij het hotel en lopen nog snel even naar de food court. Iedereen mag een gerecht kiezen. Het is bijna onmogelijk om een keuze te maken, maar we hebben een paar lekkere gerechten uitgekozen. Natuurlijk ook weer de noodle soup. Onze kinderen zijn dol op Aziatisch eten en het is zo mooi om te zien dat ze zelf hun eten bij verschillende restaurantjes bestellen en alles tot de laatste rijstkorrel wordt opgegeten.

Cloud Forest en Skypark Observation Deck

We hebben nog veel last van de jetlag (Emma slaapt wel al goed!) en we worden weer pas rond 12:00u wakker. Als we ‘onze’ food court inlopen worden we al herkend! Na het ontbijt (lunch) gaan we weer terug naar Garden by the Bay om twee indoor tuinen te bezoeken. Als eerste gaan we naar Cloud Forest. Dit is de grootste broeikast van de wereld. Bij binnenkomst zien we meteen een mooie waterval. Wat hebben ze dit mooi gemaakt. Lopend door Cloud Forest zien we overal mooie bloemen en planten. De loopbrug door deze glazenkast maakt de wandeling echt af. Wat hebben we onze ogen uitgekeken. De verwachtingen zijn dus hoog voor de Flower Dome.

We lopen de Flower Dome binnen en dit is toch minder spectaculair of beter gezegd: dit valt gewoon tegen. We zien veel (jonge) Singaporese in hun mooie kleding rondlopen. Er is, tijdens ons bezoek, een speciale rozentuin en de locals gaan graag met elkaar op de foto in deze romantische tuin. Leuk om te zien hoe ze genieten van deze rozentuin.

Voor zonsondergang gaan we naar het Skypark Observation Deck van Marina Bay Sands. Op de 56e verdieping van het hotel heb je een prachtig panoramisch zicht over de skyline van Singapore en Marina Bay. Je ziet ook goed waar een weekend per jaar de Formule 1 van Singapore wordt gereden. Na zonsondergang wordt het uitzicht misschien nog mooier. Vanuit het observatiedek kijken we eerst naar de lichtshow in het park (Garden by the Bay). We lopen naar de andere kant van het dek, waar de lichtshow in de haven begint. Het is heel leuk om beide shows van bovenaf te zien, maar je beleeft het wel minder goed.

Stranddag op Senosa Island

We zijn al iets eerder wakker in vergelijking met de vorige dagen (11:30u). We kiezen er bewust voor om nog niet vroeg op te staan. We willen namelijk ook kunnen genieten van het avondleven in de stad. De kinderen vragen of we hier kunnen gaan wonen, zo leuk vinden ze het! We hebben vooraf best even getwijfeld of we een citytrip zouden maken. Wat zijn we blij met de gemaakte keuze. Het is zo leuk om met kleine kinderen zo’n mooie, grote stad te bezoeken.

We starten 'traditioneel' onze dag met onze noodle soep. De kinderen lopen ondertussen door de food court, alsof het thuis is. Ze gaan zelf naar de wc (er is een kinderwc en zelfs een kinderwastafel) en kijken naar alle kraampjes wat voor een lekkers ze nog meer kunnen bestellen. Vandaag gaan we naar Senosa Island (een groot attractie eiland). Je kan hier naar het attractiepark gaan, maar we willen graag een dagje strand. Je kan met de monorail of lopend naar het eiland gaan. We besluiten om over de brug naar het eiland te lopen en vervolgens naar het strand te gaan. Dit is toch iets verder dan gedacht. Als we bij de ingang van het eiland komen, worden we door een medewerkster geholpen. Het is nog wel een stuk lopen naar het strand en ze zegt dat we beter met de bus kunnen gaan. Ze laat daarom een bus stoppen en deze brengt ons naar het busstation. Wat lief en behulpzaam.

Vanuit het busstation rijdt er een ‘treintje’ rond over het eiland. Dit treintje brengt ons naar het strand. We leggen onze handdoekjes neer en we nemen een duik in zee. Het is lekker weer, het zeewater is warm, dus het is echt genieten. Daan, Emma en Sara vermaken zich prima, ook al hebben we geen speelgoed voor op het strand mee. Het vele spelen maakt wel moe. We gaan terug niet lopend, maar met de monorail. Binnen een paar minuten zijn we weer terug.

We nemen de metro naar het centrum om op Pau la Sat te gaan eten. Ze hebben hier heel veel eettentjes van alle Aziatische keukens en het is ook heel erg goed bezocht. De straat wordt zelfs 's avonds afgezet, tafels en banken worden er neergezet zodat je er kan eten. Het is heel sfeervol en gezellig. Vân kan bijna geen keuze maken, maar heeft uiteindelijk toch iets lekkers gevonden (het is Thais geworden). De kinderen houden het deze keer bij frietjes met kipnuggets. Ook goed, als ze het maar lekker vinden. Als toetje nemen ze gemalen gemixte fruit met crushed ijs. Een heerlijk verkoelende afsluiter.

Little India en Chinatown

Het is alweer de laatste dag in Singapore. Wat gaat de tijd toch snel. We willen nog iets van het 'echte' Singapore zien. We gaan eerst naar Little India en vervolgens naar Chinatown. Little India valt een beetje tegen. We hadden meer het gevoel van India verwacht, maar zien enkele tempels. Chinatown vonden we wel leuk. Bij een fruitkraam hebben de kinderen aan dorians geroken (bah wat stinken die dingen). We pakken de metro naar het vliegveld en vliegen 's avonds (22:30 uur) naar Melbourne.