top of page
maartenbruinsma

Banff

Bijgewerkt op: 1 feb. 2023

De komende twee dagen zijn we in Banff. We gaan met Banff Gondola de bergen in. We genieten van de prachtige omgeving en zien een zwarte beer en een grizzlybeer. We zijn verkocht aan dit mooie plaatsje.

Dag 1: Banff Gondola

We staan op tijd op en rijden direct naar de parkeerplaats bij Banff Gondola. Tijdens de zomermaanden kan het er erg druk met campers zijn, met de kans dat je de camper er niet kan parkeren. Net voordat we het parkeerterrein op rijden zien we een hert oversteken. Om 8:00 uur rijden we het parkeerterrein op. Het is nog rustig. Er schijnt al een lekker zonnetje. We maken ons ontbijt klaar en eten deze buiten op.

Het wordt al drukker. De parkwachter controleert elke auto en camper op een geldig parkbewijs. We leggen onze parkkaart nog snel even onder onze voorruit. Scheelt toch weer een bekeuring. Als we richting de gondel lopen is het parkeerterrein al gesloten, dus we hebben een goede keuze gemaakt om al vroeg te gaan.

Vanuit de gondel zien we verschillende actieve wandelaars naar de top van Sulphur Mountain lopen. Respect! Het uitzicht vanuit de gondel is mooi, maar het uitzicht vanaf het observatiedek is nog veel mooier. We hebben een prachtig uitzicht op de bergen en Bow River welke slingerend door Banff stroomt. We blijven een tijdje op dit observatiedek om van dit mooie uitzicht te genieten.

Lunch met een panoramisch uitzicht

Er zijn twee restaurants: Sky Bistro (a la carte) en de Northern Lights Alpine Kitchen (een buffet restaurant). Voor het a la carte restaurant moet je vooraf reserveren, maar gelukkig is dit voor het buffet restaurant niet nodig. We gaan er lunchen met een mooi panoramisch uitzicht. Het buffet is echt aan te raden, het is gevarieerd en de gerechten zijn ook luxe en heerlijk. Ook hier geldt dat kinderen t/m 5 jaar gratis mee eten. De kinderen gaan zelf een paar keer terug om nog iets extra's te halen. Het lijkt wel of ze al dagen niet hebben gegeten.

We maken daarna een korte wandeling. Een boardwalk brengt je naar Samson’s Peak waar het uitzicht nog net een beetje mooier is. Als we teruglopen zien we een aantal grondeekhoorns en andere beestjes lopen. Wat blijft dit leuk om te zien.

In de middag gaan we weer met de gondel naar beneden en rijden naar het centrum van Banff. In het centrum lopen we langs de toeristenbureau voor tips om beren te spotten, slenteren we langs de gezellige terrasjes en bestellen sushi voor op de camping.

Dag 2: Lake Louise en Banff Upper Hot Springs

De volgende ochtend staan we pas echt vroeg op. Om 5:00 uur gaat de wekker, want we willen beren zoeken. In Clearwater hebben we ’s avonds twee keer een poging gewaagd, maar zonder een beer te hebben gezien. Nu maar een keertje in de ochtend proberen. De kinderen vinden het spannend en staan meteen op.

We rijden de camping af en rijden door Banff. Alles en iedereen slaapt nog. We rijden via de oude snelweg (Highway 1A – Bow Valley Parkway) naar Lake Louise. Het is een leuke route, maar weer geen beer gezien. We zien wel een paar hertjes.

Lake Louise

Parkeren bij Lake Louise en Moraine Lake is in de zomermaanden al helemaal een uitdaging. We rijden om 7:30 uur Lake Louise Village in. Het is er al erg druk en op de borden staat dat alle parkeerplaatsen al vol zijn. Je kan met een shuttlebus gaan maar die moet je vooraf reserveren, dus we gaan toch met de camper een poging wagen. De toegang naar Moraine Lake is al afgesloten. Bij Lake Louise hebben we meer geluk. Alle auto’s moeten omkeren, maar op de RV parkeerplaats is nog één plekje. Wat een geluk! Evenals gisteren ontbijten we weer ‘op de parkeerplaats’. We gaan een kijkje nemen bij Lake Louise. De bergen weerspiegelen prachtig in het meer. Wij, en alle andere toeristen, maken de nodige foto’s. Het weer is goed, dus we gaan een laatste deel van de Icefields Parkway nogmaals doen. Twee dagen geleden hadden we veel last van regen en bewolking. Vandaag schijnt het zonnetje, dus hopelijk is het uitzicht nog waanzinniger.

Herbert Lake

We rijden als eerste richting Herbert Lake. We zien een paar auto’s langs de weg stil staan. We stoppen ook en dan zien we een zwarte beer heerlijk eten van de bessen aan de boom. Wat zien we daar? Gaaf, ze heeft een jong bij zich! Hebben we vandaag toch nog beren gezien. Na een paar minuten zien we niets meer maar net voordat we willen vertrekken beweegt de struik naast onze camper. De beer staat nu echt heel dichtbij ons. We kunnen de beer niet heel goed zien, maar de adrenaline stroomt door ons bloed.

Uiteindelijk komen we bij Herbert Lake aan. Ook dit is een schitterende meer en de weerspiegeling van de bergen en bomen in het meer zijn subliem.

Peyto Lake

We rijden verder op de Icefields Parkway. De zon schijnend op de gletsjers tussen de bergen maakt deze route waanzinnig mooi. Onderweg stoppen we geregeld. We hebben Daan en Emma de foto’s van Peyto Lake laten zien van eergister. Het is een van de mooiste meren op aarde en dit willen ze nu ook wel met eigen ogen zien. Ze vinden de wandeling ernaartoe erg leuk. Als we bij het meer aankomen zijn we echt onder de indruk. Zo leuk om te zien dat ze, hoe jong ze nog zijn, nu al kunnen genieten van dit natuurschoon.

Banff Upper Hot Springs

In de middag gaan we zwemmen in de Banff Upper Hot Springs. Het water is erg warm (what's in the name), zelfs een beetje tegen het onprettige aan. Het is geen zwembad waar de kinderen kunnen spelen, maar je komt er puur om te relaxen. Na ruim een uur hebben we het wel gezien en gaan we wat eten in het cafeetje daar beneden.

De kinderen willen nog wel een beer zien. We hebben gelezen dat je net buiten Banff een paar gebieden hebt om ze te zien. We rijden echter verkeerd en komen op Mount Norquay uit. In de winter is dit een skigebied. Op de piste zien we een hert lopen. En wat zien we daar hoger op de piste? Er loopt een grizzlybeer. Deze hebben we nog niet eerder gezien. We hebben wel de verrekijker nodig om de beer goed te zien, maar een beetje afstand van een grizzlybeer vinden we niet zo erg. Grizzlyberen kunnen namelijk heel agressief zijn. We hebben wel onze muggenspray nodig, want er zijn wel veel muggen. Na een tijdje keren rijden we terug en we zien nog een paar herten lopen. Zo willen we wel vaker verkeerd rijden.

Aanrader

De camping heeft mooie ruime plaatsen, maar is wel erg groot. Het is vooral een functionele camping, dichtbij het centrum van Banff en de bezienswaardigheden.

Tips

• Je kan rondom Jasper en Banff veel activiteiten doen. Voor een aantal activiteiten krijg je korting met een package deal.

• Voor de nationale parken in Canada heb je een parkkaart nodig. Deze kan je vooraf online kopen of bij de verschillende parkkantoren. Leg deze parkkaart goed zichtbaar onder de voorruit. Dit voorkomt een boete.

• Als je de precieze planning al weet is het de moeite waard om de shuttlebus te reserveren om naar Lake Louise en Lake Maligne te reizen. Het is goedkoop en je bent verzekerd dat je beide meren kan zien. Vanwege de beperkte parkeermogelijkheden, moet je heel vroeg gaan om überhaupt een parkeerplek te bemachtigen en daardoor kan je niet beide meren bezoeken op een dag. Met de shuttlebus ben je ontzorgd.

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Commenting has been turned off.