top of page
maartenbruinsma

Burnaby - Coombs

Bijgewerkt op: 2 feb. 2023

We verlaten het vaste land en nemen de veerboot naar Vancouver Island. Een mooie bootovertocht brengt ons naar dit fascinerende eiland.

Veerboot vanuit Horseshoe Bay

Voordat we onze rondreis door Canada gingen boeken hebben we getwijfeld of we eerst naar Vancouver Island zouden gaan. We hebben toen besloten om eerst naar de Rocky Mountains te gaan zodat we niet direct de veerboot op hoefden terwijl we nog (bijna) niet met de camper hadden gereden. De Rocky Mountains hebben we ondertussen bezocht en vandaag gaan we dan eindelijk met de veerboot naar Vancouver Island.

Onze camping in Burnaby ligt ongeveer 35 minuten rijden van Horseshoe Bay, waar om 10:00 uur de veerboot van BCFerries vertrekt. Om 8:00 uur rijden we al de camping af. Op de dag dat we de camper gingen ophalen en gisteren was het erg druk op de weg en we willen niet het risico lopen dat we te laat zijn. Gelukkig is het rustig op de weg en rijden we om 8:30 uur de terminal binnen. Bij het inchecken blijkt dat ze vannacht onze overtocht hebben gecanceld door personeelstekort. Gelukkig is er nog plek om 11:15. We parkeren onze camper netjes in de aangewezen rij en het wachten kan beginnen.

Voordat je op de veerboot gaat moet je de propaan gastank afsluiten. Toen we op de camping wegreden hadden we dit al gedaan. Om het wachten wat aangenamer te maken, willen we toch even iets lekkers koken. De gastank gaat weer aan en het kokkerellen kan beginnen.

Er begint beweging in de rijen te komen. Er kunnen al veel auto’s de veerboot oprijden. Wij rijden ook, maar met nog één busje voor ons moeten we stoppen. De veerboot blijkt vol te zitten, dus we moeten nog langer wachten. Om 13:30 uur vertrekt de volgende boot. Enigszins gefrustreerd moeten we nog even wachten. Er zit niets anders op. Dan is het toch wel heel fijn om met een camper te reizen, want je hebt alles bij de hand en de kinderen kunnen lekker spelen terwijl we wachten. Na nog een paar uur wachten hebben we wel geluk en mogen we de veerboot op.

Nanaimo

Iets later vertrekt de veerboot en vaart deze de haven uit. Het uitzicht vanaf de veerboot over het water, de bergen en Vancouver op de (verre) achtergrond is mooi. De boot heeft veel zitplekken en eventueel kan je er ook iets eten. De kinderen spelen op het dek. Op de achtergrond wordt Vancouver Island steeds duidelijker en na iets meer dan 1,5 uur varen komen we aan in Nanaimo.

We rijden de veerboot af. Achteraf viel het rijden met de camper op de veerboot heel erg mee. We hebben ons voor niets zorgen gemaakt. We rijden veel later dan gepland naar de camping. We zijn allemaal een beetje futloos en besluiten om de geplande stop bij het strand over te slaan. Op de camping gaan we van de zon genieten door even lekker te zwemmen. De kinderen hebben al snel contact gemaakt met andere (Canadese) kinderen en we hebben het grootste plezier.

Twijfelgeval

De camping heeft mooie plaatsen tussen de bomen. Wij hebben zelf een hele grote campingplaats. De camping heeft een kleine speeltuin en een klein zwembad met bubbelbad. De (sanitaire) faciliteiten zijn wel verouderd.

Tip

• Er zijn meerdere bestemmingen waar vanuit veerboten vertrekken tussen Vancouver en Vancouver Island. Afhankelijk van je route kan je dus eenvoudig de voor jouw handigste route boeken via BC ferries.